Polacy polubili e-sklepy

Internetowy sklep z elektroniką Hoopla.pl nie działał przez ponad pół roku. Jeszcze w 2007 r. był szósty pod względem wielkości sprzedaży w Polsce, jednak we wrześniu ubiegłego roku zbankrutował. – A mimo to internauci wciąż zaglądali na stronę – mówi Michał Zieliński, prezes firmy Zmedia. Kupiła ona domenę od syndyka masy upadłościowej i znów walczy o klientów.

Coraz częściej poszukują oni w sieci produktów niekojarzonych do tej pory z internetowym handlem. Według badań GfK Polonia 3 proc. z nas kupuje w ten sposób artykuły chemii gospodarczej, a 1,5 proc. żywność. – Rynek ma ogromny potencjał, jednak głównie w największych miastach – twierdzi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market. Obroty sklepu internetowego tej sieci delikatesów w pierwszym kwartale wzrosły aż o 400 proc.

Możliwości Internetu zauważają inne sieci handlowe. W ten kanał sprzedaży inwestują m.in. E.Leclerc czy sieć delikatesów Piotr i Paweł. – W ostatnich miesiącach rozszerzyliśmy obszar działania o ponad 40 miejscowości wokół Warszawy. Bardzo prężnie rozwija się też e-sklep we Wrocławiu – mówi Błażej Patryn z Piotra i Pawła.

Klientów w Internecie przybywa z miesiąca na miesiąc. – Spowolnienie gospodarcze sprawiło, że Polacy coraz bardziej doceniają handel internetowy – ocenia Eric McCloskey z firmy doradczej Boston Consulting Group. Dlaczego? Bo groźba utraty pracy lub obniżki płac sprawia, że konsumenci o wiele ostrożniej wydają pieniądze. Ponad 40 proc. klientów oszczędza na zakupach odzieży, a co dziesiąty na żywności.

Wiele osób zaczyna więc kupować w Internecie – zazwyczaj jest tam co najmniej 20 proc. taniej niż w tradycyjnych sklepach. Ważna jest także oszczędność czasu oraz często większy wybór na wirtualnych półkach.

– W Internecie klientów się zdobywa łatwiej i taniej. Sklepy, których do niedawna nie było w sieci, teraz nadrabiają zaległości – mówi Tomasz Bator, wiceprezes e-sklepu Agito.pl.

Sprzedaż internetową rozwija sieć Euro RTV AGD. W jej ślady może pójść lider branży Media Markt. – W tym roku rozpoczynamy testy e-sklepu w Austrii i Holandii. Po ich ocenie będziemy podejmować decyzję, czy z podobnym projektem wystartować w Polsce – mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding.

Według badania GfK Polonia zakupy w Internecie robi już ok. 10 proc. Polaków. Najchętniej kupowane są książki (11 proc. wskazań) oraz płyty (10 proc.). Na e-handel przypada w Polsce ok. 2 proc. sprzedaży detalicznej, na świecie jest to średnio pięć razy więcej.

Dostęp do Internetu ma już około 16 milionów Polaków.

Źródło: Rzeczpospolita

Tagi: , ,

Dodaj odpowiedź